« Terug naar Blog

Ouderen zijn snelst groeiende online groep zegt onderzoek

Kunnen scheidignen beter?

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 75-plussers de sterkst groeiende groep online zijn. In 2012 kon maar rond de veertig procent van de ouderen thuis het internet op, vorig jaar was dat al 60 procent. Daar spelen natuurlijk twee effecten een rol. Het internet is steeds populairder onder alle groepen, en de ouderen van nu waren vier jaar geleden nog jonger. Met andere woorden, die ouderen zijn al op jongere leeftijd in aanraking gekomen met computers.

In ieder geval: de 75-plusser online is een belangrijke doelgroep, zo blijkt uit dit onderzoek. En dat is ook belangrijk om te weten als je mensen gaat vragen om hun mening. In marktonderzoeken heb je nu meer ruimte om ook ouderen online naar hun mening te vragen. Zo kan nu ook een oudere groep goed meedoen met betaald marktonderzoek.

Ouderen en online onderzoek

Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen in meer dan de helft van de gevallen ook echt gebruik maken van internet. In de groep 75-plus is dat nu al 51 procent. Die groep 75+’ers is daarmee in een klap ook een behoorlijk aantal mensen dat deel kan nemen aan marktonderzoeken en online geld kan verdienen door hun mening te geven. Met een kleinere online groep kan het moeilijk zijn om genoeg mensen te vinden, maar dat probleem is nu dus juist de wereld uit.

Wat zien we verder? In ieder geval dat tablets en smartphones ook onder deze groep steeds belangrijker worden. Het is een ontwikkeling die we sowieso steeds meer zien: veel bezoek komt via telefoon of tablet. Mobiel onderzoek wordt daarmee ook steeds populairder.

Maar liefst dertig procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie boven de vijfenzeventig beschikte in 2016 over een tablet, smartphone of beide. Ook in de iets jongere categorie nam het gebruik toe: daar verdubbelde het gebruik van mobiele apparaten.

Belangrijke informatie over mobiel internetten

Senioren gebruiken internet vooral om te bankieren en te e-mailen. Maar we zien ook dat online informatie vergaren en winkelen populairder wordt. Wie de volgende jaren online wil meespelen moet daar goed op letten. Een meerderheid van de gebruikers zegt het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht
Ik heb het Privacybeleid en de Algemene Voorwaarden gelezen, begrepen en akkoord bevonden. Ik begrijp dat ik e-mails zal ontvangen over relevante enquêtes en updates van het lidmaatschap als ik gebruik wil maken van de dienst.
Ik geef toestemming voor het verzamelen, gebruiken en delen van mijn profielgegevens ten behoeve van deelname aan marktonderzoek. U kunt zich te allen tijde uitschrijven.