« Terug naar Blog

We zijn afgelopen maand iets positiever over de economie

Consumentenvertrouwen

Consumenten -dus wij allemaal- zijn gemiddeld iets positiever geworden over de economie, zo blijkt uit markonderzoek. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit soort onderzoek geeft een beeld van de bereidheid om nieuwe dingen te kopen. ‘Consumentenvertrouwen’ lijkt iets heel onduidelijks, maar het is een maatstaf waarmee we in betaald marktonderzoek meer te weten komen over de toekomst.

Want wanneer we vol vertrouwen zijn over de economie kopen we meer. Kopen we duurdere dingen, en kijken we dus sneller naar een huis of een auto. Daarom willen winkeliers en overheid altijd weten hoe het met dit vertrouwen staat.

Betaald onderzoek naar koopgedrag

In hetzelfde onderzoek zien we dat de ‘koopbereidheid’ de afgelopen maand ook is toegenomen. Dat is misschien koren op de molen van partijen die bij de verkiezingen er op hameren dat het best goed gaat in ons land.

Vertrouwen en de bereidheid nieuwe artikelen te kopen is heel belangrijk. Daarom kijken we in veel opinieonderzoek niet alleen naar de meningen over kwaliteit of hoeveelheid. Onderzoek gaat ook over onze ideeën over de markt, de economie en het land. Juist omdat zoveel samenhangt met de wil ook echt nieuwe spullen te kopen is er ook betaald marktonderzoek over koopgedrag.

Nieuwe vormen van onderzoeksopzet

Ook het CBS gaat met de tijd mee, blijkt als we verder lezen over het onderzoek. Tot nu toe was het langlopende consumentenonderzoek een onderzoek met een steekproef per telefoon. Door het opbellen van mensen werd er zo een beeld neergezet van het consumentenvertrouwen.

Het internet zal nu het hoofdbestanddeel gaan worden van de nieuwe methode. Daarbij wordt ook direct gekeken naar het gebruik van mobieltjes. Respondenten kunnen met een QR-code rechtstreeks in de vragenlijst komen zonder te hoeven inloggen, zo schrijft het CBS.

Ook een van de bekendste onderzoeken gaat dus een nieuwe tijd tegemoet. Met deze keuze is veel wikken en wegen gemoeid geweest. Het belangrijkste is namelijk dat je onderzoeken precies moet kunnen blijven vergelijken. Maar ook voor het CBS is de keuze om te switchen naar internet voor onderzoek nu gekomen.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht
Ik heb het Privacybeleid en de Algemene Voorwaarden gelezen, begrepen en akkoord bevonden. Ik begrijp dat ik e-mails zal ontvangen over relevante enquêtes en updates van het lidmaatschap als ik gebruik wil maken van de dienst.
Ik geef toestemming voor het verzamelen, gebruiken en delen van mijn profielgegevens ten behoeve van deelname aan marktonderzoek. U kunt zich te allen tijde uitschrijven.