« Terug naar Blog

Het belang van een goede steekproef bij onderzoek

Steekproeven bij betaald onderzoek

Een van de meest controversiële dingen bij onderzoeken blijkt vaak de steekproef, je leest dan ook vaak discussie hierover. Online onderzoeken hebben het doen van marktonderzoeken op bepaalde manieren vergemakkelijkt. Je hoeft niet altijd meer de straat op om iets te weten te komen. Maar dat betekent niet dat je zoveel mogelijk mensen een vraag moet stellen. Ook bij betaald online onderzoek blijft het dus belangrijk om de manier waarop je je steekproef trekt in de gaten te houden.

Misverstanden over online steekproeven

Daarmee komen we direct bij het grootste misverstand over steekproven bij internetonderzoek. Namelijk: dat meer mensen ook altijd beter is. Hoe meer mensen je om hun mening vraagt, hoe dichter je bij de mening van ‘Nederland’ zit, toch?

Helaas klopt dat niet helemaal. Stel je eens voor dat je een onderzoek doet over sport. Wanneer je op een voetbalvereniging vervolgens 500 mensen te spreken krijgt, is dat niet per se beter dan 50 mensen zomaar op straat aanspreken. In dit voorbeeld is het misschien makkelijker om veel mensen te ondervragen op één drukke plek, maar het is duidelijk dat die mensen op die voetbalvereniging positiever tegenover sport zullen staan dan de gemiddelde Nederlander. En als je ze vraagt welke sport ze doen, doen ze allemaal voetbal.

Naast aantallen mensen is het dus nodig dat we kijken naar de manier waarop we deelnemers selecteren. Het blijft nodig dat we deze selectie aselect, dus ‘willekeurig’, doen. Maar: daarbij moeten we dus juist extra goed opletten dat we niet per ongeluk toch heel selectief maar één groep ondervragen. Zoals in ons voorbeeld alleen maar voetbalspelers. Het is dus niet voldoende om mensen willekeurig uit te nodigen, maar je moet ook zorgen dat de spreiding van die uitnodigingen over de hele populatie goed is.

Aantallen mensen die meedoen aan betaald onderzoek

De manier waarop mensen worden uitgenodigd is dus belangrijk, maar ook de aantallen mensen spelen een rol bij het beantwoorden van een vraag. Als je twee mensen naar hun mening vraagt, dan krijg je natuurlijk geen goed beeld van wat de Nederlandse samenleving ergens van vindt. Of van welke politieke partijen populair zijn. Wel valt op dat je geen duizenden mensen hoeft te ondervragen.

We kunnen je blijven betalen voor de vragenlijsten waar we je voor uitnodigen, doordat we goed kijken wat nodig is. Zo kunnen we je betalen voor elk onderzoek dat je bij ons afrondt. Uit de statistiek blijkt dat in veel gevallen rond de 500 mensen al voldoende kan zijn voor een goed beeld bij één vraag. Zo weten we dus hoe we onze uitnodigingen moeten versturen. En zo kunnen we jou dus blijven garanderen dat je geld krijgt voor de online onderzoeken.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht
Ik heb het Privacybeleid en de Algemene Voorwaarden gelezen, begrepen en akkoord bevonden. Ik begrijp dat ik e-mails zal ontvangen over relevante enquêtes en updates van het lidmaatschap als ik gebruik wil maken van de dienst.
Ik geef toestemming voor het verzamelen, gebruiken en delen van mijn profielgegevens ten behoeve van deelname aan marktonderzoek. U kunt zich te allen tijde uitschrijven.