« Terug naar Blog

Festivalresearch laat zien hoe we naar Gay Pride kijken

Festivalresearch laat zien hoe we naar Gay Pride kijken

Naast onderzoek naar producten en diensten is het doen van evaluaties rondom festivals en evenementen een belangrijk onderwerp. Uit research naar de opinies rondom verschillende festivals blijkt dat Nederland nog lang niet zo positief tegenover de Gay Pride staat als soms gedacht. Dat komt ook door de onbekendheid met het festival, waarvan veel mensen alleen de jaarlijkse Canal Parade kennen.

De afwijzende opstelling lijkt niet alleen te maken hebben met een gebrek aan homo-acceptatie, ook culturele festivals als Oerol vindt men vreemd, zo leert het onderzoek. Wat wel opvalt is dat er voor de Gay Pride echt geen sympathie is, zo stellen de onderzoekers. Wat dat betreft is er dus nog flink te werken aan homo-acceptatie.

Onderzoek naar de Pride

Volgend de onderzoekers zijn veel Nederlanders heel traditioneel, “waardoor ze niet open staan voor het evenement”. De ervaring van een evenement dat georganiseerd wordt voor de acceptatie van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders, is nog lang niet erg positief. Wel constateert het onderzoek dat de opstelling tegenover het festival, dat nu 21 jaar bestaat, langzaam verbetert.

Onderzoeken zoals dit research naar festivals leggen de belevingen van Nederlanders vast. Zo zien we welke festivals wel goed gewaardeerd worden, en welke niet. In dit geval zeggen de uitkomsten van het onderzoek daarnaast nog iets over homo-acceptatie. Een belangrijk onderwerp voor een festival dat dit jaar extra beveiligd moet worden.

Festival research

Festivalresearch en publieksonderzoek leveren waardevolle inzichten over de houding ten opzichte van verschillende evenementen op. Daarbij is ook communicatie heel belangrijk. Zo leerde een eerder onderzoek in Rotterdam dat 87 procent van de mensen die online actief zijn een event heeft bezocht naar aanleiding van de inzet van digitale communicatiemiddelen. Die kunnen ons dus verder helpen een festival een beter imago te geven.

Meer communicatie zorgt ook voor een beter begrip van de inhoud van een festival. Zo bleek in dit onderzoek dat Nederlanders maar een beperkt beeld hebben van wat de Pride nu precies inhoudt.

Publieksonderzoek vind je in allerlei soorten, en via het panel van OpinieLand kun je ook regelmatig meedoen aan onderzoeken. Zo bepaal jij welke nieuwe zaken onderzoekers willen oppakken, en verdien je geld door het meedoen aan de onderzoeken.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht