« Terug naar Blog

Geld verdienen hand in hand met gezelligheid

Geld verdienen hand in hand met gezelligheid

Heb je samen met je buren een leuk idee bedacht om een keer meer aandacht voor elkaar te hebben? Dan kun je met steun van het Oranjefonds uitvoering geven aan je idee op nationale burendag. De dag werd voor het eerst in 2006 georganiseerd, en was eigenlijk een manier om reclame te maken.

“Waar het gezellig is, drinken mensen samen koffie”, zo was de gedachte. Inmiddels is die eerste reclamedag uitgegroeid tot een landelijk fenomeen. Overal zoeken buren elkaar de 4e zaterdag in september op, en organiseren ze samen mooie buurtbijeenkomsten.

Reclame en gezelligheid

Uit het fenomeen ‘burendag’ blijkt wel dat geld verdienen helemaal in de samenleving geïntegreerd is. Natuurlijk, de burendag was oorspronkelijk een puur commerciële uiting, maar inmiddels is de dag uitgegroeid tot veel meer dan dat. Reclame en een ideële doelstelling gaan hand in hand. Bedrijven denken dus niet alleen aan nu geld verdienen, maar ook aan hoe ze een samenleving levendig houden. Daar heeft iedereen baat bij: de inwoners van een stad én de bedrijven.

Verschillende onderzoeken bekijken de relaties tussen bedrijven en samenleving. Bedrijven en andere organisaties zijn zelf nog wel het meest bezig met zulke onderzoeken. Men wil graag weten hoe een bedrijf relevant kan blijven, maar ook hoe een buurt gezellig blijft. Ook bedrijven hebben belang bij leefbare wijken, met tevreden mensen en een gezellige sfeer.

Daarom investeert een koffiebrander in een burendag, en doen bedrijven marktonderzoek. Door jouw mening te geven in dat soort onderzoek help je organisaties een beter beeld van jouw omgeving te krijgen. Bovendien komt via een panel als OpinieLand de mening die jij geeft direct op het bordje van degenen die de beslissingen maken. Zou heb jij direct invloed.

Onderzoek: een socialere buurt

Volgens het Oranjefonds worden buurten leuker, socialer en veiliger als buren elkaar ontmoeten en zich samen inzetten voor hun buurt. Daarom betalen zij mee aan manieren waarop buren elkaar kunnen ontmoeten.

Een toolkit voor een betere buurt vind je op de website van de burendag. Inmiddels vieren ieder jaar bijna 1 miljoen mensen Burendag.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht