« Terug naar Blog

Verhoeven verwacht na onderzoek niet alleen positieve reacties

Verhoeven verwacht na onderzoek niet alleen positieve reacties

De film Elle kan een Gouden Palm winnen bij het filmfestival in Cannes. Toch verwacht hij niet alleen positieve reacties op de film. Na enig zelf-onderzoek verklaart hij te verwachten dat feministen misschien niet blij worden van de film. Elle is gebaseerd op het boek Oh, dat ook al voor ophef zorgden. Een film,

zo weet Verhoeven, heeft meestal nog meer impact. Daar heeft de gelauwerde regisseur geen verder onderzoek voor nodig, maar dat weet hij op basis van eigen ervaringen met de filmindustrie.

Weer een prijs te winnen

Met de film maakt Verhoeven kans op weer een prijs. Volgens hem overigens niets bijzonders, “Ik had dit al een beetje verwacht”, zegt hij over de nominatie. De regisseur staat inmiddels nogal nuchter in al het filmgeweld.

De film, de eerste Franse film voor Verhoeven, is een psychologische thriller en drama. Het zal een grote impact hebben op het publiek, zo verwacht Verhoeven. Een eventuele prijs hoeft overigens niet te betekenen dat de film ook in de bioscoop een succes wordt. Het publiek loopt niet altijd met dezelfde films weg als de jury’s. En misschien is dat maar goed ook.

Om te bepalen hoe films het bij publiek doen is er vaak juist, naast het oordeel van de studio, weer extra onderzoek nodig. Bovendien kan de waardering voor een film zich ook ontwikkelen. Met online onderzoeken kunnen we zien hoe een film er voor het publiek bij staat. Wordt een film goed gewaardeerd, of juist niet, en vooral: waarom. Zo brengen online onderzoeken ook de film meer waarde. En dat betaalt zich uiteindelijk uit in betere films, en betere verkopen.

Betaalt de keuze zich uit?

Of de keuze voor de moderne opzet met sterke personages zich uit zal betalen is nog even wachten. Het filmfestival in Cannes begint woensdag 11 mei. Dan zullen we snel weten of Elle ook echt in de prijzen gaat vallen, en of het gevoel van Verhoeven ook bij de jury voelbaar is.

Of de film nu wint of niet. Door onze leden weten we steeds hoe populair films zijn. De betaalde onderzoeken die we sturen naar onze leden zijn altijd populair en geven een goed beeld van de waardering van films, muziek en allerlei producten.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht