« Terug naar Blog

Onderzoek: dit doet slaapgebrek met ons

Onderzoek: dit doet slaapgebrek met ons

Voel jij je ’s ochtends soms alsof je nog niet helemaal bent uitgeslapen? Dat kan heel goed kloppen, uit onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders slaapproblemen heeft. Een heel groot deel, meer dan 80 procent, zegt zelfs dat ze door de problemen in de ochtend soms minder goed presteren.

Uit hetzelfde onderzoek kwam ook naar voren dat het meest voorkomende slaapprobleem slapeloosheid is. Zo’n 10 procent van de Nederlanders ligt ’s nachts vaak wakker. En ja, dan word je natuurlijk niet echt uitgerust wakker. Heb jij daar ook last van, of hoor je bij die minderheid die heerlijk kan doorslapen?

Zo blijf je beter slapen

Om toch goed te slapen, hebben we een aantal tips. En de belangrijkste: eten en drinken. Hoewel veel mensen beweren dat ze niet slechter slapen met een paar koppen koffie op, helpt cafeïne niet bij een goede nachtrust. Als je in slaap komt, dan is je slaap al snel niet diep genoeg. Hetzelfde geldt voor alcohol, je slaapt daarmee dan wel sneller, maar ook veel onrustiger.

Een ontspannen manier van slapen is een andere goede tip. Daarbij hoort ten eerste een goede slaapomgeving, kijk nog eens naar dat matras dat je hebt. Veel mensen zijn van mening dat ze eigenlijk niet goed liggen. En dat is waarom zoveel fabrikanten steeds onderzoek doen naar betere manieren van slapen. Ten tweede gaat het om ontspannen naar bed gaan. Het klinkt flauw, maar op een vaste tijd gaan slapen hoort daar ook echt bij. Probeer ook eerst een kwartiertje ‘niets’ te doen, en dan pas naar bed te gaan.

Heerlijk uitgerust

We vertellen je graag hoe belangrijk een planning kan zijn. Uit onderzoek blijkt een gedegen voorbereiding ook de sleutel tot een goede nachtrust. Dus, schrijf vast op wat je morgen moet gaan doen, of wat je misschien al af hebt.

Door zo’n eenvoudige planning te maken, ligt je letterlijk niet meer wakker van zorgen over de dingen die je nog te doen staan. Je hersenen zijn zo getraind dat ze proberen te onthouden wat je morgen nog moet doen. Stel je brein dus gerust met een lijstje, en je slaapt gelijk een stuk fijner.

Bij OpinieLand horen we natuurlijk ook graag jouw mening over nachtrust tips. Wat werkt voor jou het beste?

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht