« Terug naar Blog

Wat gebeurt er in de stad zonder V&D?

Sluiting V&D


Met het verdwijnen van de Vroom en Dreesmann uit de Nederlandse steden verliest Nederland niet alleen een icoon onder de winkels, maar gaat er nog meer veranderen. Wij vroegen ons af: welke herinneringen heb jij aan het bekende warenhuis?

Even leek het er op dat Coolcat-ondernemer Roland Kahn het warenhuis zou kunnen redden, maar zijn huisbankier was van mening dat hij misschien teveel hooi op zijn vork nam. De hele overname van een van onze bekendste supermarktketens ging daardoor niet door. Dat bleek nog grotere gevolgen te hebben dan we al wisten.

Een andere stad

Het stadsgezicht verandert steeds meer door de jaren heen, dat is nu eenmaal een gegeven. Het gebeurt minder vaak dat er landelijk een heel grote winkel ineens moet vertrekken. En in het kielzog van V&D zouden er nog wel eens meer veranderingen kunnen komen.

Wat is er aan de hand? De problemen bij Vroom en Dreesmann speelden al langer. Veel mensen hebben nostalgische gevoelens over het warenhuis, maar kochten er niet meer. Toch waren ook andere winkels afhankelijk van het warenhuis. Die verkochten binnen de muren van V&D een belangrijk onderdeel van hun producten. Nu dat soort winkels ook moeten sluiten, wordt er niet genoeg winst meer gedraaid om de gewone vestigingen van die kleinere zaken open te houden. En dus volgen er nog meer winkels.

Stadsexperts waren al langer van mening dat er veranderingen op stapel stonden. Nu de V&D, en de andere winkels, ineens veel ruimte leeglaten in alle stadscentra van Nederland, zal er nog meer gaan veranderen. Simpel gezegd: producten kunnen maar op één plek gekocht worden. Nu het stadshart schreeuwt om nieuwe winkels om de plekken te vullen, zal het voor nieuw gebouwde hippe winkelgelegenheden extra moeilijk zijn hun klanten te behouden.

Wat kan er nog gebeuren?

Wat er precies gaat gebeuren, nu andere winkels misschien gaan verhuizen blijft de vraag. De komende tijd zal veel onderzoek zich dan ook richten op de mening van consumenten. En die mening is extra belangrijk, nu er zoveel belangen in het spel zijn. Daarom telt jouw mening in onze online onderzoeken naar producten en winkels ook altijd mee. Wij weten hoe belangrijk goed onderzoek, en goede resultaten zijn.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht