« Terug naar Blog

Hoe erg zijn Nederlanders verslaafd aan social media?


Volgens de laatste onderzoeken is maar liefst één op de zes jongeren verslaafd aan social media. De uitkomsten van het onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten verder zien dat meisjes vaker social media verslaafd zijn dan jongens. De resultaten van het onderzoek verschenen al snel online in verschillende media. Hoewel het gaat om jongeren die zélf aangeven verslaafd te zijn, blijven de cijfers opvallend.

Blijkbaar zijn veel jongeren toch van mening dat ze zelf verslaafd zijn aan diensten als Facebook, Twitter of Whatsapp. Hoe vind jij dat, merk je dat zelf ook?

Onder de meisjes zegt maar liefst 14% in het onderzoek elke dag 5 uur of langer actief te zijn op ‘social’. Dat is een fors percentage dat een behoorlijk deel van de tijd online besteedt, nog naast andere online activiteiten.

Zo druk zijn we met social media

Eén ding weten wij altijd zeker van onze leden: ze hebben toegang tot internet. Omdat je bij ons online onderzoeken kunt invullen in ruil voor een beloning, zijn al onze leden mensen die internet gebruiken. Wij waren dan benieuwd naar de mening van onze leden over hun internetgedrag.

Uit onze vragen blijkt dat 11% van jullie helemaal geen gebruik maakt van social media. De grootste groep maakt 3 uur of minder gebruik van social media, maar er is nog altijd een groep van 9% die 5 uur of meer per dag gebruik maakt van deze netwerken.

Ook uit ons onderzoek blijkt dat vrouwen vaak meer uur per dag gebruik maken van sociale netwerken. Het duidelijkst is dat te zien in het verschil dat geen gebruik maakt van social media: 15% van de mannen blijft lekker offline, tegenover 9% van de vrouwen.

Altijd online

Nederlanders zijn echte online wezens, dat kregen we ook al door uit het onderzoek naar online shoppen. In totaal deden meer dan 10 miljoen mensen in 2014 online een aankoop. Wij wisten natuurlijk al dat online winkelen erg populair is, ook bij onze leden. Dat is een van de redenen dat je je punten bij ons kunt omzetten in vouchers voor verschillende populaire webshops.

Het zal je niet verbazen dat uit ons onderzoek onder de OpinieLand-leden blijkt dat jongeren veel actiever zijn dan oudere mensen. Van de jongeren tussen de 16 en 24 is maar 1% niet actief op social media, bij mensen boven de 55 is dat 18%. 15% van de jongeren is langer dan 5 uur per dag kwijt aan zijn netwerken, bij mensen boven de 55 is dat maar 5%. Vergelijk dat eens met jouw online tijd, hoe lang ben jij kwijt aan social media?

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht