« Terug naar Blog

Mensen geven wereldwijd hun mening voor verandering

Online recensies - OpinieLand


Online recensies worden steeds belangrijker”, schreven verschillende media de afgelopen tijd. Hoewel Nederland achter leek te lopen worden ook in ons land recensies inderdaad steeds belangrijker voor restaurants en cafés. Naast apps zoals Foursquare zijn beoordelingssites zoals Iens in ons land met een enorme groei bezig.

Het oordeel van jou als klant wordt steeds serieuzer genomen. Beginnende restaurants spelen daar goed op in, want zij moeten natuurlijk nog een goede naam opbouwen. Die online beoordelingen worden door veel mensen gelezen en meegenomen in de beslissing om ergens wel of niet te gaan eten.

Laat jij je beïnvloeden door recensies?

Wij vinden het natuurlijk goed dat er in Nederland steeds meer mogelijkheden zijn om online je oordeel te geven over restaurants en allerlei verschillende producten. Niet voor niets zijn we bij OpinieLand ook elke dag bezig met het oordeel van mensen. Via online vragenlijsten geven we iedereen de kans geld te verdienen en een mening te geven.

Omdat onze leden bij ons hun mening kwijt kunnen, vroegen we ons af hoe het staat met het oordeel over recensies. Wij vroegen onze leden in een mini-poll, “Beïnvloeden online recensies jouw keuzes?”. De antwoorden zijn redelijk goed verdeeld, maar slechts 30 procent zegt “nee”.

Van onze leden zegt maar liefst 32 procent dat online recensies wel meespelen in hun oordeel. Er is dus een groot aantal van jullie die zegt dat keuzes worden beïnvloedt door online recensies, zeker als je ziet dat nog eens 38 procent zegt dat ze ‘een beetje’ worden beïnvloed door online recensies.

mini poll resultaten online recensies

Jullie aanbevelingen tellen mee

Marktonderzoekers kijken graag naar aanbevelingen. Daarvoor gebruiken ze vaak de Net Promotor Score (NPS) om het oordeel van mensen in kaart te brengen. Wanneer je iets aanbeveelt sta je echt achter je oordeel, en dat is dus een goede indicatie voor hoe goed een product, winkel of restaurant is.

De groei van online recensies laat zien dat we ook graag onze mening blijven geven. Onder onze leden zegt 68 procent dat zo’n oordeel ook op zijn minst een beetje de keuzes beïnvloedt . Het is dus niet zo gek dat restaurants die beoordelingen heel serieus nemen. Een aanbeveling is goud waard, en er zijn steeds betere mogelijkheden om de aanbevelingen ook te geven.

Bij OpinieLand vragen we jullie ook geregeld om je mening, en we hopen je natuurlijk graag snel terug te zien bij een van onze vragenlijsten. Je oordeel telt echt mee, en heeft steeds vaker een grote invloed.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht