« Terug naar Blog

We gebruiken steeds meer social media


Onderzoek: Nederlands bedrijfsleven in Europese top

Nederlanders gebruiken steeds vaker sociale media. Afgelopen jaar was zelfs acht op de tien gebruikers actief op een of meerdere sociale netwerken. Met het gebruik van sociale media zit Nederland net iets boven het gemiddelde, maar het Nederlandse bedrijfsleven doet het nog een stuk beter. De aanwezigheid van Nederlandse bedrijven op sociale netwerken is zo groot dat we ons in de top van Europa bevinden.

We zijn actiever in alle leeftijdsgroepen

Uit het onderzoek, waarvan door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de resultaten online worden gepresenteerd, blijkt dat het gebruik van de netwerken onder alle leeftijdsgroepen is toegenomen. Wie de resultaten bekijkt ziet twee opvallende dingen: jongeren in de groepen 12-18 en 18-25 jaar zijn maar weinig meer gebruik gaan maken van sociale netwerken dan hiervoor. De verklaring is gemakkelijk te bedenken: jongeren maakten al heel veel gebruik van sociale media. De voortrekkersrol van de jongeren is dus nu hooguit nog iets sterker geworden.

Wat vooral opvalt, is dat ouderen fors meer gebruik zijn gaan maken van de netwerken. In 2012 maakte nog maar 9 procent van de mensen van 75 of ouder gebruik van een sociaal netwerk, vorig jaar was dat al 29 procent. Dat is nog eens een flinke stijging! In de groep 65 tot 75 jaar zien we ook een forse toename, van 23 naar 47 procent.

Via sociale netwerken komen mensen ook steeds vaker in aanraking met online onderzoeken. Ook OpinieLand kun je gemakkelijk vinden, via onze Facebook pagina delen we leuke weetjes over online onderzoeken, plaatsen we polls en vragen we je mening over interessante onderwerpen.

Online actief

Uit het online onderzoek blijkt dat Nederlanders net wat actiever zijn dan de Belgen op sociale netwerken. We bevinden ons daarmee net iets boven het gemiddelde. Bedrijven in Nederland bevinden zich met hun aanwezigheid op sociale netwerken in de top van Europa. In totaal is meer dan de helft (53 procent) van de bedrijven in Nederland al op sociale netwerken actief. In 2012 was dat nog maar bij één op de drie bedrijven het geval.


Voor de volledige resultaten en grafieken, klik hier.


Ook voor OpinieLand worden sociale media steeds belangrijker. Niet alleen zijn we zelf aanwezig op Facebook, maar ook in vragenlijsten komt het gebruik van sociale netwerken soms langs. De onderzoeken van OpinieLand proberen we voor jullie zo relevant mogelijk te houden. We nodigen je als lid regelmatig uit om mee te doen met een leuk online onderzoek, waar je ook direct geld mee kunt verdienen. Voor elke vragenlijst die je invult wordt je namelijk beloond, dat kan omdat we steeds kijken welke vragen voor jou geschikt kunnen zijn.

« Terug naar Blog

Registreer vandaag!

of voer hier je gegevens in
Selecteer geslacht